Friday, January 25, 2008

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Åh, denna ångest. Det är snart fyra år sedan jag tog studenten. Jag borde veta vad jag vill vid det här laget.
På gymnasiet valde jag att gå Samhällsprogrammet, eftersom jag inte visste vad jag ville bli. Efter ett år bytte jag till Bild&Design. Jag visste fortfarande inte vad jag skulle bli (men konst är ju kul). Såhär fyra år senare, är jag inte ett dugg klokare.

Här har vi ett utdrag av yrken som jag har funderat mer eller mindre seriöst på sedan jag började gymnasiet:
  • Glasblåsare
  • Inredningsarkitekt
  • Konstnär
  • Kulturvetare
  • Nånting/whatever inom ekonomi
  • Frisör
  • Makeupartist
  • Dekoratör
  • Formgivare
  • Översättare

Mja.. Det mesta har ju med nåt estetiskt att göra. Synd att det är lite svårt att försörja sig på ngt av ovanstående i den branschen.

Min mamma tycker att jag ska bli tolk eller författare. Eller typ vadsomhelst där jag får användning för mina språkkunskaper. Min mormor tycker att jag ska bli reseledare. Eller jobba med keramik. Och arbetsförmedlingen tycker att jag ska bli hovslagare (hovslagare?!).

... but what about what I want? Det har jag ingen jävla aning om, tyvärr.

1 comment:

.... said...

Kan du inte göra lite av varje då? :D du måste ju för tusan utnyttja din konstnärliga sida iaf.