Tuesday, February 12, 2008

Varför smakar allt bättre hemma?

Just nu bor jag hemma hos mamma i några dagar, för att ta hand om kissekatterna medan mamma är lite bortrest med jobbet. Tidigare har ju kissarna bott hos mig, men lilla Moa envisas med att gå runt och kräkas på mina mattor.. så vi tänkte att det är bäst att jag bor hos katterna istället för tvärtom.

Och angående rubriken. Ni vet hur mat oftast smakar mkt godare hemma än när man själv lagar den? Ett klassiskt exempel är t.ex. köttfärssås. Jag har ätit många varianter, men den är ju som bäst när mamma eller pappa lagar.
Nyss konstaterade jag (även fast jag alltså lagade maten helt själv) att maten smakar bättre i mammas lägenhet än hemma hos mig. Jag åt blodpudding (åhh, wonderful blodpudding), och den smakade precis som när jag var liten! Jag har ju dock aldrig ens bott i mammas nuvarande lägenhet. Så vad beror detta fenomen på? Är det 15år gammalt fastbränt flott i stekpannan som ger den goda smaken? Är det porslinet som man äter på? Eller är det bara så att mammas=bäst?
Ja, I have no idea. Men gott var det.

Idag har jag och Johanna sprungit lite på stan. Vi åt på Cornetto, godaste salladen :9 Och jag hittade en tredje resväska inne på Åhléns, så nu kan jag inte alls bestämma mig :( Suck. Måste köpa snart. Snartsnartsnart. För snart åker jag!

Ikväll ska jag måla naglarna. Hmm. Blir kanske rosa!

No comments: