Sunday, September 23, 2007

Dirrty.

Idag följde jag med Johanna till Ångkraftverket, hon skulle nämligen fotografera lite. Vi började med en rundtur i en av pannorna. Jag gillar inte att gå runt där. Det är trångt och smutsigt och var man än sätter fötterna så ligger det fågel-lik. Ewww. Dessutom så är det gallergolv överallt, vilket betyder att man ser heeeeeeeela vägen ner mellan fötterna när man går på golvet. Jag har extrem höjdskräck. Citat av John (som släppte in oss i Ångkraftverket): "Jaaa ni får vara lite försiktiga var ni sätter fötterna, så ni inte trampar igenom gallret. Ja alltså, det är ju 99.9% säkert, men..." Det känns betryggande.

När vi hade kommit nästan längst upp i pannan började det flaxa runt en massa äckliga duvor, så jag bestämde mig för att hålla mig en våning ner. Det hjälpte föga, jag blev nämligen nerbajsad ändå. Jajamen. Jag och Johannas stativ blev föremål för deras äckliga skit. Jag fick sån panikångest så jag visste inte riktigt var jag skulle ta vägen. Nu är jag helt säker på att jag kommer att få fågelinfluensan, så taskigt immunförsvar som jag har. Johanna tyckte att jag sjåpade mig. Men vadfan. De bajsade på mig. Jag har inget emot duvor; min familj har haft vår duva Olle så länge jag kan minnas. Men när okända fåglar bajsar på mig blir jag fan lite upprörd. Det är inte hygieniskt.

Sen iaf gick vi vidare till de roliga delarna av Ångkraftverket - Kontrollrummen! :D Oooohh jag blir som ett barn i en godisaffär när jag ser alla knappar, vred, mätare och instrument. Det är nästan lite sexigt. Jag gick runt och pillade och fascinerades och undrade vad alla knappar var till för osv.. Och jag vred lite på ett vred när Johanna inte såg... Men när det står ASKBASSÄNG och så är det ett roligt vred precis bredvid så är det väldigt svårt att hålla fingrarna i styr.
Sen såg vi en annan rolig mätare.. Den var jättestor. Åt ena hållet indikerade den "FÖR SAKTA", och åt andra "FÖR FORT". Den var liksom aldrig nöjd. Jätteroligt!

Efter ca 2½ timme tyckte vi det var dags att åka hem. Jag kände mig mer eller mindre som en sanitär olägenhet, så jag ställde mig i duschen direkt och stod där länge, länge....

Nu ska jag fixa ihop lite mat.


PS. Till Linus:
Du var i ångkraftverket 1972, kl 10:00. Jag tror du glömde din sko.
DS.

1 comment:

.... said...

OMG, jag vill också gå in i ångkraftverket! Om du ska dit nån mer gång får du säga till så att jag kan följa med också :D De borde fan inte göra om stället till badhus, bara låta det vara vore det bästa. Låta det förfalla och åldras som Colosseum ungefär. Fast det skulle ju iofs vara ganska farligt. Men vaffan, allt för bevarandet av kulturarvet! :D