Saturday, July 12, 2008

Vart är världen på väg? Varför kan vi inte respektera varandra?

Angående kvinnan som blev våldtagen på Kristiansborg inatt. Enligt artikeln skedde våldtäkten vid halvtretiden, alltså ungefär 10-15 minuter innan jag gick förbi exakt samma ställe, på väg hem från krogen. Ungefär 20 meter från mitt hus. När jag kommer hem ser jag hur det står en polisbil utanför, och jag hör en tjej gråta alldeles hysteriskt. Det visar sig att hon sitter inne i mitt trapphus, och blir tröstad av två poliser och mina grannar. Jag såg inte vem hon var. Men jag hörde hur förtvivlad hon var. Hennes liv är förstört, på grund av någon idiot som inte har någon respekt för andra människor. Hur kan man göra en sådan sak mot någon annan? Hur fan kan man leva med en sån sak på sitt samvete?
Jag tog cykeln hem från krogen. Eftersom jag var ensam ville jag inte gå, och jag tycker det är obehagligt att åka taxi själv (inte ens chaufförerna törs man lita på). Tyvärr hade någon skurit upp ena däcket på cykeln, så det gick ju inte att cykla. Jag försökte cykla litegrann, det kändes för läskigt att gå själv. Men jag klev av cykeln precis vid Arosvallen, jag var ju ändå så nära hemma. Jag kan inte låta bli att tänka; om inte den tjejen hade gått förbi där före mig, hade det då varit jag som fått åka med polisen till sjukhuset? Jag får ont i magen bara jag tänker på det. Hennes förtvivlade gråt inatt skar i mitt hjärta. Ingen förtjänar att vara med om något så hemskt.

Hur ska hon någonsin kunna lita på någon igen?

Jag kan bara hoppas att de får tag på gärningsmannen, och att han får vad han förtjänar. Även om inte straffet blir vad man kan önska, så kommer han få leva med det här på sitt samvete för resten av sitt liv. Och jag hoppas verkligen att han ska fatta vad han har gjort. What goes around comes around. Han kommer inte att klara sig ostraffad, på något sätt får han betala för vad han har gjort.

2 comments:

Sandra said...

Oj, det där lät väldigt otäckt! Nästa gång cykeldäcket är uppskuret och du vet att jag har skjuts, ring, så kör vi dig också. Hoppas verkligen att tjejen någon gång kan återgå till ett normalt liv utan rädsla.

.... said...

Jag tänkte på dig direkt när jag såg det där. Otäckt som fan :(