Wednesday, July 09, 2008

Det roligaste som hänt på hela veckan

Jag hade en ganska.... intressant kund idag. Hon kom in på kontoret och hade lite frågor angående att låna pengar. Jag svarade på hennes frågor, samt gav henne en låneansökan och en fin liten broschyr där hon kunde läsa på. Anade lite oråd när jag var tvungen att förklara för henne vad ränta innebär. Att det faktiskt kostar pengar att låna. Men till slut förstod hon vad det gick ut på, och gick iväg för att läsa sin broschyr.
Hon kommer sedan tillbaka, kanske en kvart senare, och följande dialog utspelar sig:
Hon: Jo jag undrar... finns det inte någon annan typ av lån?
Jag: Någon annan typ? Hur menar du då?
Hon: Ja alltså... som man inte behöver betala tillbaka?
Jag: Va? Nu förstår jag inte riktigt.
Hon: Jo alltså.. om jag vill låna 1000 kr, och inte betala tillbaka?
Jag: Ehh... nej. Nej, du måste ju betala tillbaka. Det är ju ett lån.
Hon (besviket): Ahaa... okej.. så man måste betala tillbaka. Ja. Ja men då vet jag. Okej.. tack.

Say whaaat?! Känns som att någon blandade ihop lån med rån. Ja... it's a fine line. Tydligen.

1 comment:

Carin said...

Bankerna skulle nog inte överleva så länge om de beviljade en massa sådana lån hela tiden :P
Det finns så mycket roliga människor!