Tuesday, April 01, 2008

Indien, 3-25 mars 2008

Här kommer en liten rapport på Indienresan. Och ja, jag längtar fortfarande tillbaka.

Delhi
I Delhi var vi vid tre olika tillfällen. Mitt första intryck av staden vad något i stil med "Oh-my-GOD". Jag tyckte det var smutsigt, rörigt och allmänt kaos. Det är det ju såklart. Men när vi kom tillbaka efter att ha varit en vecka i Rajastan, så kändes det som att komma hem :) I Delhi besökte vi ett Jainist-tempel (med tillhörande fågelsjukhus, enligt Jainisternas "Live and let live"-princip. Väldigt fint tycker jag). Vi besökte även en gurdwara (Sikh-tempel), Rajghat (stället där Mahatma Gandi kremerades), Indira Gandhis hem (ej släkt med Mahatma btw) där vi fick se platsen där hon blev skjuten av sina livvakter, samt Bahá'í-templet (Lotustemplet) och Birla Mandir, ett hinduiskt tempel tillägnat Lakshmi om jag inte minns fel. Plus Red Fort, Jama Masjid (stor moské) och India Gate. Phew! Jag tyckte bäst om Bahá'í-templet för att det var så vackert, och för att det rådde absolut tystnad där inne.. En annan favorit var Birla Mandir, för att det var så härlig atmosfär...och hinduismen har alltid fascinerat mig.

Bahá'í-templet

Pathankot
Här var vi ytterst hastigt.. Vi kom till Pathankot med tåget för att sedan byta direkt till buss mot Himalaya.. Men det var ändå rätt spännande, eftersom det ligger så pass nära gränsen till Pakistan. Och det var rätt spänt, kan jag säga...


Buss-station

McLeodGanj/Dharamsala
Favoritstället nr 1 i hela världen.. Finns det ett paradis så är det möjligt att det är här. Med lummiga skogar (rhododendronträd och magnolia bland annat) och utsikt över bergen är det ett svårslaget ställe. Och hela staden kryllade av tibetaner.. såå mysigt. De vackra tibetanska kvinnorna, och alla munkar och nunnor som går runt på gatorna. Och överallt blir man mött av "Tashi Delek!". En kväll var det som sagt en tibetansk munk som stötte på mig, fast jag funderade på om han bara hade klätt ut sig till munk.. För det verkar ju konstigt att en munk skulle ragga, liksom. Men det var ju lite sött.
Här är det iaf ett helt annat tempo än i Delhi.. och atmosfären är så härlig. Det känns som att hela staden kryllar av kärlek :) När vi åt frukost på hotelltaket hade vi utsikt över bergen, och i bakgrunden hörde vi munkarnas hummande sång från templet. Åh. Saknar..


Frukost på hotell Him Queen.

Shimla
Ett ord: Svinkallt. Shimla är staden som britterna använde som huvudstad på somrarna, när de tyckte att Delhi blev för varmt. Staden är byggd över en bergsrygg, och högst upp ligger "The Mall", en gata med diverse ganska exklusiva butiker och banker. Iaf så frös jag typ hela tiden i Shimla. Vi sov i sovsäckar på hotellet för på nätterna blev det sjuuukt kallt. Inget varmvatten fanns det heller... Iaf så åkte vi på en utflykt till Kufri och såg världens störta cederträd-skog. Och taxichauffören frågade om jag inte hade något från Sverige som han kunde få :) Så han fick min lilla guldiga nyckelring.. haha. Han blev jätteglad, och hängde den genast i backspegeln, ovanför sin lilla Ganesha-staty :) Sen åkte vi till Fago och då tog han kort på mig i smyg med sin mobilkamera, det var lite weird. Men glad blev han iaf, taxichauffören.
Jag och Hasmukh

Agra
I Agra ligger Taj Mahal :) Det var kul att se, men ja.. det ser ju ut precis som på bilderna :P Jag är inte så intresserad egentligen av att se en massa turist-sevärdheter, tycker det är roligare att vara på ställen som inte är så turistfixerade.. Men ja, nu har jag sett Taj Mahal iaf. Och det är ju en väldigt vacker historia bakom. Iaf så blev jag fotograferad av hundratals (ja, hundratals) indier som var så fascinerade av min vita hy. Folk stod med sina mobilkameror och fotade som galningar. Hela skolklasser radade upp sig bakom mig och bad om att få ta en bild. Sen fick jag frågan om vad jag använder för tvål för att kunna vara så vit. Helt galet var det.. Betalar man Rs750 i inträde tar man väl kort på Taj Mahal, inte på en blek turist :P Men ja.. det var ju väldigt smickrande, men efter ett tag blev det faktiskt lite jobbigt, så jag flydde fältet.
Dock så kan jag ju säga att jag tänker aldrig mer försöka bli brun, nu är jag glad över min hy istället :) Och allt som behövdes var att åka till Indien!
Vi besökte förresten Fatehpur Sikri också.. nån övergiven stad. Och nåt mer som såg nästan likadant ut. Fint var det, men inget som gjorde nåt speciellt intryck på mig.


Tajjen.

Bharatpur
Myyys! Vi bodde hemma hos en familj, och fick hemlagad mat :D Det var jättefint, med en såå härlig trädgård som man kunde sitta i hur länge som helst. En natt när det var alldeles för varmt för att sova, så gick jag ut mitt i natten och satte mig i trädgården. Det var så mysigt. Och det slog mig att det var väldigt tyst även för att vara Indien. Förutom ett par gatuhundar som ylade långt bort.
Ashok och Indo hette iaf de vi bodde hos. De var så mysiga. Sista kvällen där fick vi prova Indos saris :) Sööt.

Ashok-jag-Indo

Jaipur
Den rosa staden. Här var vi under Holi-högtiden. På Holi firar man att våren kommer, genom att kasta färger på varandra. Färgerna (NEONfärger) består av nåt slags pulver som man kan blanda med vatten och sen kasta på valfri människa. Vi gick inte ut från hotellet då Holi var igång som mest, eftersom det tydligen är en ganska hysterisk högtid med kaos på gatorna. Så vi firade lite Holi under kontrollerade former på hotellet istället :) Haha, de som hade lekt riktig hardcore-Holi gick runt och var alldeles rosa-gröna flera dagar efteråt :P Och jag tror att tjejernas blonda hår aldrig blev sig likt igen... Asgarv. Iaf så var hotellet väldigt fint.. Med vilda påfåglar som gick omkring i trädgården (och väckte en på morgnarna med ett helvetiskt tjutande).

Ja.. det var det hela.. Jag kanske skriver ett separat inlägg sen och berättar om lite andra händelser. Som det lilla tåget ner till Kalka. Och audiensen med Karmapa. Och middagen med Dalai Lamas sekreterare.
Det häftigaste var nog ändå att vi fick träffa Karmapa. Tänk.. vilken grej. Hur många får chansen att göra det? Jag blir alldeles pirrig och överväldigad bara jag tänker på det.

4 comments:

billie said...

ooooh, va härligt allt låter :D
jag vill oxo!!! wääääääh

Henriette said...

Följ med mig nästa år :D :D :D

.... said...

Så sjukt grymt! XD

billie said...

jeeeeeej, lets go to india!!! :D