Thursday, November 27, 2008

Henriette - Husmusen 0-1

Ja vid det här laget så tror jag de flesta har hört den stora nyheten att jag har en liten inneboende i min lägenhet. En mus närmare bestämt. Nu är ju detta ganska äckligt, så jag tänkte att jag skulle försöka bli av med den. Problemet med sånt här är att jag kan fan inte hantera det! Jag klarar inte av tanken på att en mus skulle kunna döda mig i sömnen, för ja, det är precis vad jag tänker att den ska göra. Den enkla lösningen vore att dra in det tunga artilleriet (dvs min hyresvärd) på en gång och låta honom ta tag i det. Men! Här griper min "jag kan själv"-ådra in och säger åt mig att ta tag i skiten själv. Så jag gick och köpte en musfälla. Ni vet, den varianten som bara fångar in musen utan att döda den. För det enda jag kan tänka mig som är värre än en mus i köket är en död, mosad mus i köket. Dessutom känns det ju onödigt att döda stackaren, han kan få bo i skogen men fan inte i mitt hus.

Inatt då så vaknade jag av ett gediget krafsande. "Mwahahahahha!" tänkte jag då, nu hade den lille jäveln åkt in i fällan. Men tji fick jag när jag vaknade igen imorse av ett helt annat ljud i diskhon. "Vad i helvete" tänkte jag nu istället och klev upp ur sängen, bara för att finna sattyget bakom microvågsugnen. Jag beväpnade mig med en hink och en avloppsrensare, sen utkämpades en inte helt jämn match som slutade med att musen hoppade upp under köksskåpen och försvann in i ett hål. Och sen när kan möss hoppa anyway?! Det var fan det fånigaste jag varit med om, hade totalt inte räknat med det när jag la upp min krigsstrategi.

Nu ligger den väl och trycker nånstans och väntar på att jag ska dra hemifrån så den kan festa till det. Jag har flyttat på musfällan och proppat den full med god ost och lite kexsmulor. Om jag var mus skulle jag gå in i buren direkt! Och det är fan bäst för den att den gör som jag säger... för får jag inte fatt på musen så tar jag hjälp av min hyresvärd, och då blir det nog på med hårdhandskarna..

Lilla mus.. This is a game you cannot win. Så gör dig själv en tjänst och ge upp så klarar du dig med livet i behåll!

2 comments:

.... said...

OMG! shit! möss i hus trodde jag fan inte hände längre!

Henriette said...

Me neither! Men jag har börjat inse att vi som är uppvuxna i lägenhet har levt i en väldigt skyddad tillvaro :P